SNUF vitaal

De trap naar een gezond leven

9 redenen om meer te gaan wandelen

Wist je dat de gemiddelde Nederlander dagelijks bijna negen uur zit? Terwijl uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is dat het niet goed voor je is. Zo verhoogt het de kans op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten, maar ook op diabetes type 2. Alle reden dus om wat vaker de benenwagen te nemen: 9 redenen om vandaag nog meer te gaan lopen.

Read more

Wat is gezond en lekker broodbeleg?

Beleg voor op brood bestaat in honderden soorten en maten. Hieronder geven we tips om gezonder te kiezen voor op je boterham, cracker of broodje. En welk beleg staat in de Schijf van Vijf en welke soorten niet? Het is sowieso goed om te variëren in beleg. Dat is lekker en je krijgt steeds andere voedingsstoffen binnen.

Beleg uit de Schijf van Vijf

Dit zijn gezonde belegkeuzes uit de Schijf van Vijf:

  • Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham   
  • Zuivelproducten: 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, zuivelspread, mozzarella, zachte geitenkaas
  • Ei
  • Noten en notenpasta en  pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker
  • Zelfgemaakte hummus (kikkererwtenspread) of andere bonenspread zonder zout
  • Vis zoals zalm, makreel, forel, tonijn of haring
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, radijs, gebakken champignons, gegrilde courgette, avocado, banaan, appel en aardbei

Zie 16x broodbeleg-inspiratie op www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-is-gezond-en-lekker-broodbeleg-.aspx

Read more

Wandelen en eten

Om te kunnen wandelen heb je voldoende energie nodig. De belangrijkste brandstoffen voor je lichaam zijn koolhydraten en vetten. Koolhydraten hebben ten opzichte van vetten als voordeel dat ze snel in je lichaam worden opgenomen. Tijdens een wandeling heb je dus meer aan koolhydraatrijke dan aan vetrijke voeding. Koolhydraten kunnen we onderverdelen in suikers, zetmeel en vezels. Voorbeelden van suikerrijke producten zijn snoep, frisdrank en fruit. Zetmeel zit onder meer in brood, pasta en rijst.

Read more

Kroket versus frikandel | Wat is gezonder?

Uit de muur, uit de frituur of van de snackbar om de hoek. De frikandellen en kroketten zijn in Nederland niet aan te slepen. Om de keuze in de snackbar voortaan nét iets makkelijker te maken, legden wij deze bekende snacks onder de loep. Wat is gezonder, goedkoper en duurzamer?

Read more