SNUF vitaal

De trap naar een gezond leven

Wat is gezond en lekker broodbeleg?

Beleg voor op brood bestaat in honderden soorten en maten. Hieronder geven we tips om gezonder te kiezen voor op je boterham, cracker of broodje. En welk beleg staat in de Schijf van Vijf en welke soorten niet? Het is sowieso goed om te variëren in beleg. Dat is lekker en je krijgt steeds andere voedingsstoffen binnen.

Beleg uit de Schijf van Vijf

Dit zijn gezonde belegkeuzes uit de Schijf van Vijf:

  • Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham   
  • Zuivelproducten: 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, zuivelspread, mozzarella, zachte geitenkaas
  • Ei
  • Noten en notenpasta en  pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker
  • Zelfgemaakte hummus (kikkererwtenspread) of andere bonenspread zonder zout
  • Vis zoals zalm, makreel, forel, tonijn of haring
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, radijs, gebakken champignons, gegrilde courgette, avocado, banaan, appel en aardbei

Zie 16x broodbeleg-inspiratie op www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-is-gezond-en-lekker-broodbeleg-.aspx